icons

About

Van 5 mei tot 16 september 2018 verschijnen indrukwekkende constructies van hedendaagse kunstenaars en architecten in de historische binnenstad. Het zijn antwoorden op de gevolgen van de vloeibare samenleving vandaag.

De wereld verandert snel. Gevestigde gedachten en leefvormen staan onder druk. Wat brengt de toekomst?

Triënnale Brugge heeft internationale kunstenaars en architecten uitgenodigd om hierover na te denken. Velen zochten voor hun werk inspiratie in de rol van het vloeibare dat de stad letterlijk doorkruist en omringt. Het water, dat Brugge ooit zijn wereldfaam bezorgde, wordt een metafoor voor Liquid City. In de binnenstad worden vijftien kunstwerken, installaties en ontmoetingsplekken opgebouwd. Ze vormen een gastvrij parcours dat mensen op onverwachte plekken samenbrengt. Want net dat is een van de doelstellingen van Triënnale Brugge 2018: ontmoetingen genereren, mensen uitdagen om de kunstwerken niet alleen te bezichtigen, maar ook te beleven en deel uit te maken van het creatieve proces.

“The modern era was a journey towards perfection. For the same reasons, the modern era was also an era of destruction.” Zygmunt Bauman

Het concept/ het uitgangspunt

Triennale Brugge 2018: Liquid City | Vloeibare Stad

Triennale Brugge 2018: Liquid City | Vloeibare Stad haakt in op het thema van 2015, waarbij werd nagedacht over de stad als een megapolis. Alleen gaat het nu nog een stapje verder: hoe flexibel, vloeibaar, weerbaar kan een historische stad als Brugge zijn in een tijd waarin niets nog zeker lijkt?

Curatoren Till-Holger Borchert en Michel Dewilde

De verbeelding van de Vloeibare Stad

Het geheugen kan ons misleiden. Het is vaak onmogelijk te beseffen waar onze individuele herinneringen ophouden en het collectieve geheugen het overneemt. Het ego, het onderbewustzijn en de tijdgeest vormen een ménage à trois in onze gedachten, terwijl de angstgedreven tijden waarin we vandaag leven ons met weemoed doen verlangen naar ‘hoe het vroeger was’. Niemand minder dan Zygmunt Bauman, profeet van de permanente crisis in het Westen, wijdde zijn laatste boek aan dit fenomeen, ook ‘retrotopia’ genoemd. De grondlegger van het concept ‘vloeibare moderniteit’ bracht het werk uit een jaar voor zijn dood in januari 2017. In Retrotopia nodigt Bauman de lezer uit om de dynamiek van onze samenleving in vraag te stellen, alsook de metafoor ‘vloeibaar’, die vandaag in schril contrast staat met het institutionele kader dat ooit een veilige omgeving creëerde voor onze (groot)ouders. Een voor een hebben instanties zoals de overheid, de kerk, politieke partijen, verzekeringsmaatschappijen en banken het publieke vertrouwen verloren. Daardoor is de samenleving bijzonder kwetsbaar geworden voor angstzaaiers. De ‘goede oude tijden’ verschillen feitelijk niet veel van de onze, of van pakweg de gouden eeuw in de 14de-15de eeuw. Toen al stond Brugge bekend als dé vloeibare stad van Noord-Europa: sociaal verdeeld als weinig andere, haar welvaart afhankelijk van de zee en haar economie aangedreven door de getijden en de gelddorst van de heersende klasse. De dood van achtereenvolgens Filips de Goede (1467), Karel de Stoute (1477) en Maria van Bourgondië (1482) betekende op meerdere manieren het einde van de Bourgondische droom en bracht zelfs een van de machtigste bankhuizen, de Banco Medici uit Florence, ten val. Maar wat leeft er in ons collectieve geheugen over deze periode? Het artistieke erfgoed, het fundament dat werd gelegd door de Vlaamse primitieven en dat Brugge als internationaal kunstencentrum op de kaart zette. Vandaag nodigen we opnieuw kunstenaars en architecten uit om in dialoog te treden met de stad en begrippen als gastvrijheid, co-creatie en creativiteit vorm te geven. Hun publieke installaties en kunstwerken fungeren als baken tegen een onvoorspelbare toekomst; een thuishaven in woelige tijden. Als het vloeibare verleden het vloeibare heden voorspelt, dan kan datgene wat is bereikt door Jan van Eyck en Hans Memling opnieuw tot stand gebracht worden door kunstenaars van vandaag, ten goede van iedereen die in onze stad leeft of Brugge bezoekt.