©Matthias Desmet
icons

Monir Shahroudy Farmanfarmaian - Khayyam Fountain

De Iraanse kunstenares brengt een verbeelding van de ideale stad. De toren, opgebouwd uit repetitieve geometrische kristalstructuren, geïnspireerd op het mystieke soefisme, weerspiegelt onze ideeën en dromen voor een nieuwe samenleving.

Grootseminarie
gratis

De installatie

Khayyam Fountain of Life

In Khayyam Fountain verzamelt Monir Shahroudy Farmanfarmaian verschillende aspecten van haar beeldend alfabet, geïnspireerd door het mystieke soefisme. De geometrische patronen worden als volumes opgestapeld tot een glazen fontein. De drie-, vier- en zelfs acht- of negenhoekige vormen zijn afwisselend gedraaid en uitgesneden tot een holle sculpturale installatie. Elk element heeft een betekenis, zoals bijvoorbeeld de driehoek, die kan staan voor de mens. Met vier punten op de omtrek van een cirkel kan je een vierkant tekenen, waarvan de punten verwijzen naar de vier windrichtingen; de zijden van een vijfhoek kunnen staan voor de vijf zintuigen en de punten van een zeshoek symboliseren deugden. Geïnspireerd door spiegelmozaïeken en glasschilderijen uit oude paleizen en tempels in Iran creëert de kunstenares een fantastisch spel van weerkaatsingen met licht en glas, met een referentie aan water als teken van helderheid en leven.

bio

Monir Shahroudy Farmanfarmaian

Monir Shahroudy Farmanfarmaian (1924, Qazvin, IR) wordt omschreven als ‘een van de meest inspirerende en vernieuwende kunstenaars uit Iran’. Hoewel ze langer in New York woonde dan in haar thuisland, is haar werk diep geworteld in de Iraanse cultuur, architectuur en tradities, zowel vormelijk als spiritueel. Haar werk is gekenmerkt door geometrische figuren en hun variaties, het visuele spel van illusie en schijn, lokale tradities en de eenvoud en complexiteit van de natuur. Na een twintigjarige ballingschap na de Islamitische Revolutie, verhuisde Farmanfarmaian in 1992 terug naar Iran, waar ze woont en werkt. Met haar werk kreeg ze de gouden medaille voor het Iranees Paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië in 1958. Ze is met haar werk vertegenwoordigd in de Louis Vuitton Foundation, Parijs, het Guggenheim Museum, Abu Dhabi, Tate Modern, Londen, Tehran Museum of Contemporary Art, Teheran, The Metropolitan Museum of Art, New York en de Sharjah Art Foundation, Sharjah. In België was haar werk in 2013 te zien in WIELS in Brussel in een duo-tentoonstelling met Jef Geys, Foundation “De 11 Lijnen” in Oudenburg in 2014 en in de Villa Empain, Boghossian Foundation in 2015. Onlangs opende het Monir Museum in Teheran (IR) de deuren, het eerste museum in het land gewijd aan een vrouwelijke kunstenaar. 

http://www.thethirdline.com/artists/monir-shahroudy-farmanfarmaian/selected-work/