Mona Hatoum, Full Swing, Bruges Triennial 2024, (c) Filip Dujardin
Mona Hatoum

Full Swing

Full Swing van Mona Hatoum nodigt je uit om te schommelen in een smalle ondergrondse gang die is uitgegraven in de tuin van het Psychiatrisch Ziekenhuis Onzelievevrouw.

Waar
Open
10:00 – 18:00
Extra

In het midden van een ondergrondse structuur bengelt een schommel uitnodigend aan een metalen balk. De afdaling naar de nauwe ondergrondse cel vereist voorzichtigheid en concentratie, en kan ongemakkelijk aanvoelen. Er kan slechts één bezoeker tegelijkertijd schommelen. Alle oppervlakken (trappen, muren en vloeren) van Full Swing bestaan uit schanskorven: modulaire kooien van gaas gevuld met uit de regio ontgonnen stenen. Ze vervullen zowel een decoratieve als een functionele rol en dienen als hekken en scheidingswanden, vaak ter beveiliging in een militaire context of een gevangenisomgeving.

Ingegraven in de tuin van het psychiatrisch ziekenhuis, laat Full Swing bezoekers ervaren hoe het voelt om opgesloten te zitten. De installatie confronteert het publiek met gevoelens van instabiliteit en ontheemding. Die begrippen komen op deze locatie extra sterk tot uiting door de interactie met de omgeving en de geschiedenis van de plek.
Het lichaam wordt een maatstaf voor mogelijkheden, bungelend in een ruimte vol spanning, schommelend tussen beperking en beweging, ongemak en vreugde, duisternis en licht, gevangenschap en vrijheid.

Het werk ligt in het verlengde van Mona Hatoums jarenlange interesse in systemen voor discipline en controle, zoals vertegenwoordigd in de architectuur van detentie en gevangenschap en combineert materialen en motieven die de kunstenaar geregeld hanteert. Denk maar aan metalen roosters, schommels en kooien, zoals die duidelijk te zien waren in installaties als Light Sentence (1992) en Suspended (2011).

Samen met Architectuuratelier Dertien12

Met de ondersteuning van PZ Onzelievevrouw

Portret Mona Hatoum Jens Ziehe min
© Jens Ziehe

Mona Hatoum (°1952, Beiroet, LB | UK) maakt vooral ruimtelijke, grootschalige installaties in verschillende media, waarin ze industriële materialen als prikkeldraad, cement of staal transformeert tot objecten die alledaags, maar toch bevreemdend aanvoelen. Haar werk roept fascinatie, maar tegelijkertijd afkeer op. Het reflecteert op onderwerpen die voortkomen uit onze huidige globale context, op beperkings- en controlesystemen en thema's als conflict en ontheemding.

Ontdek ook