Nnenna Okore And the World Keeps Turning Triennale Brugge 2021 Stad Brugge Matthias Desmet
Nnenna Okore

And the World Keeps Turning

Een aaneenschakeling van amorfe vormen omhult de Poertoren en geeft die tijdelijk een andere aanblik.

Voor het monumentale weefsel  And the World Keeps Turning inspireerde Nnenna Okore zich op de veelvoorkomende bakstenen gevels in Brugge en de techniek van het kantklossen. De textielinstallatie accentueert de vorm van de Poertoren, een laatmiddeleeuws relict waarin de voorraad buskruit werd opgeslagen. De textiele sculptuur is samengesteld uit een aaneenschakeling van amorfe vormen uit weerbestendig PVC die de toren tijdelijk een andere aanblik geven. Nnenna Okores installatie is een metafoor voor hoe de tijd indringt, blijft draaien en letterlijk als een cirkel beweegt, net zoals de zon.

Portret Nnenna Okore

Nnenna Okore

De artistieke carrière van Nnenna Okore (°1975, Canberra, AU) wordt sterk bepaald door haar afkomst en levensloop. Als dochter van twee academici bracht ze haar jeugd voornamelijk door in de Nigeriaanse stad Nsukka. De kunstenaar leerde het lokale leven kennen op marktplaatsen en het platteland.