Triennale Brugge 2015 Nathan Coley A place beyond belief Nathan Coley
Nathan Coley

A Place Beyond Belief

A Place Beyond Belief verwees oorspronkelijk naar 9/11 in New York, naar de noodzaak van de stad om zichzelf opnieuw uit te vinden tot ‘een plek voorbij het geloof’. Het nieuwe werk Palace bestaat uit vijf afzonderlijke woorden die stralen als een motto voor Brugge.

De Burg is het geografische en metaforische hart van Brugge. Met het stadhuis en de administratieve diensten enerzijds en de Basiliek van het Heilig Bloed anderzijds is het zowel een politiek als een religieus centrum. Hier plaatste Nathan Coley een stelling met daarop in grote, verlichte letters A Place Beyond Belief. De woorden komen uit een radio-interview met een inwoonster van New York, die zei dat de stad om vooruit te komen na de aanslagen op een nieuwe manier moest denken en kijken, en tot ‘een plek voorbij het geloof’ moet komen. Coley heeft dit werk sindsdien op verschillende plaatsen geïnstalleerd. Telkens weer krijgt het een nieuwe, actuele betekenislaag door de specifieke context waar het staat.

Het binnenplein van de Stadshallen en het Belfort is een besloten plek net buiten de drukte van de Markt. Een veilig toevluchtsoord om je even terug te trekken voor een moment van reflectie. Zo vond ook Nathan Coley, die hier vijf afzonderlijke verlichte woordsculpturen installeerde: BELIEF, MIND, LAND, WEALTH en LIFE. Ze zouden een motto kunnen zijn voor Brugge, historische woorden of een fragment uit een lied over de stad. Maar ze verwijzen ook naar de vijf rechten die elke mens heeft volgens de islam.

Nathan Coley

Nathan Coley

Nathan Coley (°1967, Glasgow, UK) onderzoekt in zijn werk de discrepanties tussen de gebouwde wereld van de architectuur en de stad zoals ze ervaren wordt. Hij is geïnteresseerd in het idee van ‘publieke’ ruimte en verkent de manieren waarop architectuur betekenis krijgt.