In Khayyam Fountain verzamelde Monir Shahroudy Farmanfarmaian verschillende aspecten van haar beeldend alfabet, geïnspireerd door het mystieke soefisme. De geometrische patronen worden als volumes opgestapeld tot een glazen fontein. De drie-, vier- en zelfs acht- of negenhoekige vormen zijn afwisselend gedraaid en uitgesneden tot een holle sculpturale installatie. Elk element heeft een betekenis, zo kan de driehoek staan voor de mens. Met vier punten op de omtrek van een cirkel kan je een vierkant tekenen, waarvan de punten verwijzen naar de vier windrichtingen; de zijden van een vijfhoek kunnen staan voor de vijf zintuigen en de punten van een zeshoek symboliseren deugden. Geïnspireerd door spiegelmozaïeken en glasschilderijen uit oude paleizen en tempels in Iran creëerde Farmanfarmaian een fantastisch spel van weerkaatsingen met licht en glas, met een referentie aan water als teken van helderheid en leven.
Monir Shahroudy Farmanfarmaian
Monir Shahroudy Farmanfarmaian (1924 – 2019, Qazvin, IR) wordt omschreven als ‘een van de meest inspirerende en vernieuwende kunstenaars uit Iran’. Hoewel ze langer in New York woonde dan in haar thuisland, is haar werk diepgeworteld in de Iraanse cultuur, zowel vormelijk als spiritueel.