Triennale Brugge 2018 John Powers Lanchals 3 Foto Iwan Baan
John Powers

Lanchals

Lanchals lokte je tot diep in de binnenstad. De vijftien meter hoge structuur, opgebouwd uit zorgvuldig gestapelde modules, markeerde een verborgen plekje van rust in de stad.

Voor Lanchals liet John Powers zich inspireren door de rijke geschiedenis en de folklore van Brugge. Hij viste de legende rondom Pieter Lanchals op, een raadsheer van aartshertog Maximiliaan van Oostenrijk die in de 15e eeuw werd gedood tijdens een burgeropstand rond stadsvoorrechten. De Bruggelingen hadden verschillende prominenten uit Maximiliaans entourage, onder wie Pieter Lanchals, gefolterd en onthoofd. De aartshertog zon op wraak en omringde zich met een leger soldaten om de stad te plunderen. Brugge kreeg uiteindelijk een aantal voorrechten terug, maar – zo wil de legende – als herinnering aan het gebeurde moest de stad voortaan 52 langhalzen op de reien laten leven. Witte zwanen bepalen vandaag nog steeds het stadsbeeld. Voor Triënnale Brugge bouwde Powers op een pleintje aan de rand van het water een metershoge sculptuur in de vorm van een zwanenhals, al kan ze ook doen denken aan een ruggengraat of een tornado. Elke zwarte bouwsteen van de installatie was eenzelfde module, een gelijkwaardig stukje van het geheel, waarbij de ene op de andere steunde en naar de hemel reikte.

John Powers

John Powers

De in New York gevestigde kunstenaar John Powers (°1970, Chicago, US) studeerde bij Tom Jay, aan Pacific Northwest, het Pratt Institute en Hunter College. Hij bouwt zijn beelden meestal op uit modules die hij eindeloos herhaalt.