De boomhutten in de Begijnhoftuin zijn poëtische sculpturen die de grenzen tussen kunst, architectuur en natuur aftasten. Ze vormen een verrassende aanwezigheid: het kinderlijke, speelse en avontuurlijke van een boomhut. Dat in de spirituele, rustige en ernstige context van het Begijnhof. Spelende kinderen in de bomen worden niet snel verwacht. En net daarom doen deze houten constructies je wegdromen. Hoog in de bomen lijken ze als minzame wachters of beschermers op de bezoekers en bewoners neer te kijken. Daarbij zijn het ook plekken om je in terug te trekken – althans in gedachten. De onbereikbare structuren doen verlangen naar een plek van geborgenheid en rust, helemaal voor jezelf.
Tadashi Kawamata is met deze boomhutten niet aan zijn proefstuk toe. Hij installeerde eerder al gelijkaardige houten boomsculpturen in onder meer New York, Parijs en Berlijn.
Tadashi Kawamata
Tadashi Kawamata (°1953, Hokkaido, JP) geniet met zijn werk een grote weerklank in Europa en de rest van de wereld. Hij heeft aandacht voor het productieproces en voor de maatschappelijke en historische dimensie van kunst. Zijn werk overstijgt de pure kunstcontext en strekt zich uit in domeinen.