Sevie Tsampalla was in de laatste fase van haar doctoraatsonderzoek in tentoonstellingsstudies toen ze begon als co-curator van Triënnale Brugge 2024: Spaces of Possibility in 2022. Haar onderzoek bouwt verder op haar jarenlange interesse in de raakvlakken tussen kunst, activisme, het maken van tentoonstellingen en de publieke ruimte, en haar engagement bij collectieven en biënnales.
Met als casussen de 5-6de editie van Athens Biennial, OMONOIA (2015-2017) en documenta 14, Learning from Athens (2017), kijkt haar doctoraatsonderzoek naar de spanningen die biënnales ervaren in hun poging om zichzelf en hun relatie tot de stad te heroverwegen, door te leren van het collectieve bestuur dat ten grondslag ligt aan commoning-praktijken. Hoe onderhandelen kunstenaars en curatoren de biënnale als een tentoonstelling die machts-asymmetrieën in de kunstwereld vormgeeft? Kan het delen en collectiviseren van de tentoonstelling zowel de biënnale als de stad heruitvinden als 'commons', al is het maar tijdelijk?
Dit onderzoeksproject werd ontwikkeld in het Exhibition Research Lab, Liverpool School of Art and Design, ondersteund door een prestigieus ‘Liverpool John Moores University VC Scholarship’, en begeleid door prof. Joasia Krysa (LJMU, curator van Helsinki Biennial 2023) en dr. Michael Birchall (ERL Fellow & co-directeur Migros Museum) en met prof. Stavros Stavrides (The School of Architecture, Nationale Technische Universiteit van Athene, GR) als externe begeleider.
Haar proefschrift met de titel Commoning the biennial or the biennialisation of the commons? Examining how large-scale periodic exhibitions learn from urban common spaces. is nu publiek beschikbaar op https://researchonline.ljmu.ac.uk/id/eprint/22005/.